Virkamiesten mielivalta


Asuntolaivan tuonti 2012 ja ongelmat Tullin kanssa

Kun saimme laivan kunnialla Kotkaan ison laivan kannelta alkoi ensimmäinen ottelu viranomaisten kanssa.
Olimme saaneet kuulla edellisenä päivänä, että meidän pitäisi maksaa tuonnin yhteydessä ALV ja tulli eli vastoin Tullin aikaisempia lupauksia ja muualla EU:n alueella noudatettavaia lakeja.

Lakiteksti sanoo:
"Vesialus, jonka rungon suurin pituus on vähintään 10 metriä ja joka ei ole rakenteeltaan pääasiallisesti
huvi- tai urheilukäyttöön tarkoitettu, voidaan myydä ja vuokrata tai rahdata verotta"

No ainoa keino jolla saimme laivan pois Tullista oli maksaa em. maksut ja tuoda laiva väliaikaisella maahantuontiluvalla. Käytännössä tämä tarkoitti että alus on Tullin valvonnassa eikä sitä saa käyttää vesiliikenteeseen, mutta asua siina saa ja kaikki siirrot pitää neuvotella Tullin kanssa. Olemme valittaneet päätöksestä ja Tulli antoi myönteisen päätöksen mutta Tulliasiamies valitti siitä. Nyt asia on käsitelty Hallinto-oikeudessa ja sieltä tuli kielteinen päätös. 

Eli Tulliasiamiehen ja Hallinto-oikeuden mielestä asuminen asuntolaivassa on huvia. Tämän johtopäätöksen mukaan kaikki asuminen pitäisi olla silloin huvia. Asuntolaivassa asuminen Helsingissä on kyllä käytännössä aivan jotain muuta.. josta tuonnempana. Taistelu jatkuu.....

Asuntolaivan ensimmäinen paikka 2012 ja ongelmat paikan kanssa

Saimme heti kättelyssä kuulla Helsingin kaupungin virkamiehiltä, että laivassa asuminen virallisesti on kiellettyä, mutta saisimme väliaikaisen paikan Hietalahdesta kunhan emme julkisuudessa toisi esille, että asumme siinä.

Paikka sinänsä tuntui houkuttelevalta vaikka liikenteen ja laivojen meteli tuntui alkuun kiusalliselta. Mutta totuus paikasta alkoi pikku hiljaa selvitä kun keskustelimme muiden samassa paikassa olleiden kanssa. Paikka oli kuulema varsinainen myrskyn silmä aina kun vallitsevat tuulet puhalsivat Tanskan salmen suunnasta.

Hietalahden Sillilaituri on vaarallinen jopa laivan säilyttämiselle. Paikka ei täytä myöskään asumisen vaatimuksia, se on liian meluinen (mitattu melu yli 85dB) ja tunnetusti vaarallinen voimakkaan ristiaallokokon takia. Tiedetään kokemuksesta, että paikalla on jouduttu hätään useaan kertaan. Jopa isot purjealukset viedään paikalta evakkoon talveksi kun tiedetään kuinka ongelmallinen se on säiden suhteen.
Alumiinirakenteinen laivamme on erittäin kevyt 40t verrattuna vastaavan kokoiseen teräslaivaan 160t , sekä sen suuri tuulipinta nostaa tuulen vaikutuksen nelinkertaiseksi teräslaivaan verrattuna. Hietalahden ristiaallokko nosti laivaa jopa metrin, kun samalla tuuli hakkasi sitä laituria vasten. Tämä aiheutti hiusmurtuman kylkeen sekä maalin kulumisen puhki monesta kohtaan ennen kovimpia syksyn myrskyjä. Ensimmäinen 2012 syksyn myrsky rikkoi kaikki kahdeksan lepuuttajaa ja aiheutti repeämän laivan kylkeen. Tuon repeämän takia jouduimme siirtämään aluksemme turvallisempaan paikkaan Herttoniemenrannan satamaan korjattavaksi.

Laivamme sai vaurioita yli 10.000 € edestä. Suurin ongelma Hietalahdessa oli kuitenkin valtava henkinen paine joka syntyi jatkuvasta myrskyjen pelosta valvotuista öistä. Allekirjoittanut kuljetettiin mm. ambulanssilla sairaalaan paikan aiheuttaman voimakkaan stressireaktion ja sydänoireiden seurauksena.

Kun siirsimme aluksen Herttoniemenrantaan selvitimme voisimmeko saada jostain paikan talvehtimista varten ja meille tarjoutui tilaisuus saada Reginakujalla olleelta työveneeltä paikka talven ajaksi koska se siirrettiin maalle talven ajaksi. Ehdotin tätä kaupungille, mutta se ei kuulema kävisi sillä ko. laiturialueella ei saanut asua laivassa. Ihmettelimme kovin koska muutaman aluksen päässä ko. paikasta ali asuntolaiva jossa asuttiin ja virkamiehet olivat varmasti siitä tietoisi sillä siitä oli ollut julkisuudessa Iltalehdessä iso artikkeli.

http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art-1288486880931.html

Samoin samaisella laiturialueella jossa oli meidän aluksemme on asuttu laivoissa jo toistakymmentä vuotta.



Eli tiivistettynä meidän aluksemme ei saisi olla ko. alueella edes  laiturissa, mutta muut vanhat omistajiensa hylkäämät hajoamispisteessä ja öljyä ja polttoainetta vuotavat alukset (ks. yllä) sekä muut asuntolaivat kyllä.

Asuntolaivan toinen paikka ja viranomaisten piina kevät 2013 


Eli jäimme Herrtonimen rantaan talvehtimaan kun muuta mahdollisuutta ei ollut. Tästä alkoi todellinen viranomaisten mielivaltainen piina joka on kuin kauhukuvat Tsaarin ajalta.
Samalla kun korjasimme laivamme vauroita ja odotimme takuukorjausmiesten tuloa USA:sta kysyimme kaupungin viranomaisilta voisimmeko olla ko. paikassa siihen asti kun saamme korjaukset tehtyä. Paikka jossa aluksemme oli ei häirinnyt ketään ja sopi korjausten tekemiseen. Kuulimme kaupungin taholta, että paikka oli juuri pienten korjausten ja varustelun tekoon tarkoitettu laituri eli juuri sitä mitä olimme tekemässä. Alustavasti saimme suullisen lupauksen jos se sopisi paikkaa hallinoivalle pursiseuralle jolle se myös kävi.
Mutta kun tuo suullisen lupauksen antanut henkikö kaupungilla vaihtoi toisiin tehtäviin alkoi piina.

Ensin tuli siirtokehotus jonka tiimoilta soitin ja kysyin, että mihin voisimme siirtää aluksemme. Sain vastaukseksi että Hietalahteen tai Sompasaareen eli siellä olisi LUVALLISTA olla.
Kieltäydyin koska Hietalahti ei ollut sovelias meidän alukselle samoin Sompasaari joka oli tarkoitettu isoille laivoille, eli lepuuttajat olisivat tulleet ikkunoiden korkeudelle. Sompsaari ei soveltunut myöskään talvisäilytylkseen laiturin rakenteen takia, koska laivan kylki olisi jäänyt laituritason alapuolelle ja jää olisi murskannut kansirakenteet. Kysyin eikö muita nykyisen paikan lähellä olevia vapaana olevia paikkoja voisi käyttää, ei kuulema...

Kaupungin hallituksen päätökset

Mielenkiintoiseksi tilanteen teki se, että kaupungin hallitus oli kehoittanut eri hallintokuntia järjestämään tilapäispaikkoja asuntolaivoille siihen asti kun viralliset paikat valmistuu (mm. Kipparlahti).

http://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunginhallitus/Suomi/Esitys/2013/Halke_2013-06-10_Khs_23_El/59856390-CAE2-4986-9E60-08691815B14E/Valtuutettu_Kimmo_Heliston_toivomusponsi_asuntolai.pdf

Kaupungin selvitys asuntolaivapaikoista 2012


Kaupunki on myös teettänyt selvityksen asuntolaivapaikoista jonka mukaan paikkoja olisi mahdollista toteuttaa kaiken kaikkiaan 155 paikkaa. Meille ja monelle muulle sopivia paikkoja ilman mitään muutoksia olisi 69 paikkaa. Eli kaikille nykyisille asuntolaivoille olisi jo nyt paikka jos romulaivat häädettäisiin ja muutama laivapaikka vaihdettaisiin. (Hietalahti ei ollut tässä selvityksessä ehdolla sen ongelmien takia).


http://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunginhallitus/Suomi/Esitys/2013/Halke_2013-06-10_Khs_23_El/9AFBF69F-01AB-4E52-BE11-30373517D81E/Liite.pdf

Eli kaupungn hallitus oli antanut luvan väliaikaiseen asumiseen asuntolaivoissa ja kehoittanut virkamiehiä järjestämään tilapäispaikkoja.

http://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunginhallitus/Suomi/Paatos/2012/Halke_2012-08-06_Khs_26_Pk/D32B5111-99EC-4118-B907-C87267E53DA4/Valiaikaiset_sijoituspaikat_asuntolaivoille.pdf



Asuntolaivan toinen paikka ja viranomaisten piina syksy 2013 

Saimme heinäkuun lopulla virallisen häätömääräyksen jonka mukaan aluksemme piti siirtää elokuun alkuun mennessä tai se voitaisiin hinata meidän kustannuksella pois ko. paikasta.
Olin yhteydessä kaupungin viranomaisiin ja kysyin olisiko jotain paikkaa tarjolla ja sain vastauksesksi että ei mutta laiva piti siirtää pois! Siis mihin ajelehtimaan vai ankkuriin redille.....se ei heitä kiinnostanut. Samaan aikaan virkamiehet alkoivat painostaa pursiseuraa ja loivat uhkakuvia sopimuksen jatkamisen suhteen.

Soittelin kaikki ympäristökaupungit ja mahdolliset tahot läpi enkä pystynyt saamaan mistään paikkaa sillä aluksemme on sen verran iso ettei sille ollut sopivia paikkoja tarjolla muualla kuin Helsingissä.

Tein vastineen häätömääräykseen jossa toin esille nuo Kaupungin hallituksen esitykset ja sen, että paikkoja olisi tarjolla jos virkamiehet vain olisivat suosiollisia. Myös se mainittiin, että laiva täytti kaikki asunnoille asetetut vaatimukset, jota pidettiin yhtenä esteenä.

Eli paikkoja on ja joissain niissä sai asua ja oli asuttu toistakymmentä vuotta, mutta meidän aluksemme ei saisi olla edes laiturissa saatikka asua siinä. Vielä kun samaan aikaan vanhat uppoamispisteessa olevat romulaivat saivat olla laiturissa ja saastuttaa ympäristöä alkoi kohtelumme tuntua kohtuuttomalta. Tässä alkoi olla jo Tsaarin aikainen mielivaltainen johtamismentaliteetti vallalla. Eli virkamiehet tekivät mitä halusivat vastoin kaupunginhallituksen ohjeita.

Sähköt poikki ilman ennakkoilmoitusta Joulukuu 2013

Olin marraskuussa työmatkalla ulkomailla ja sain kuulla yhdeltä toiselta veneen omaistajalta että meidän sähköt katkaistaisiin muutaman päivän kulutttua. En saanut enkä ole tähän päivään mennessä saanut ilmoitusta ko. asiasta enkä kaupungin oikeudelliseen yksikköön lähettämääni vastineeseen.
Kun selvitin asiaa sain kuulla, että pursiseuraa oli kehoitettu katkaisemaan sähköt laivastamme.......
Tämä ei sinänsä ollut uutta, sillä kaupunki oli jo aikaisemmin katkaissut eri yhteyksissä sähköjä aluksista jopa keskellä talvea. Se tuntui uskomattomalta, sillä jokainen ymmärtää, että sillä tavalla saadaan kyllä laivat uppoamaan ja kaupunki maksaa loppupeleissä viulut kuten oli jo joutunut maksamaan.
Näin käy kun sähköt katkeaa



Sopimus kaupungin virkamiesten kanssa Joulukuu 2013

Jotta sähköjä ei olisi katkaistu ja laivamme saisi olla talven yli olimme pakotettuja tekemään sopimuksen kaupungin kanssa, että siirrämme aluksemme pois kesäkuussa 2014 emmekä asu enään laivassamme... ei muuta kuin asuntoa hankkimaan....tämä kaikki tapahtuu sivistysvaltiossa joka yrittää antaa ulospäin kuvaa itsestään edelläkävijänä!


Tiivistettynä, 

kaupungin virkamiehet (Turo Saarinen) tulkitsevat vallitsevia määräyksiä ja kaupunkin hallituksen ohjeita mielivaltaisesti sekä kohtelevat asuntolaivoissa asuvia täysin eriarvoisesti aivan kuin ne olisivat rikollisia. Asuntolaivapaikkoja olisi mahdollisuus järjestää heti jos tahtoa riittäisi .

Jopa venepakolaiset saavat paremman kohtelun muualla euroopassa.
Yllättävintä on se, että Helsingin metropoli on viimeinen euroopassa jossa ei saa asua virallisesti asuntolaivassa. Jopa Venajällä se on sallittua ja siellä saa myös asuntolaivan tuoda verotta. Englannissa asuntolaivan asukkaat ovat valtion asuntotuissa saman arvoisia kuin maalle rakennetuissa asunnoissa. jne...

Toinen yllättävä seikka on se, etten ole saanut (liikuntavirastoa lukuunottamatta) keneltäkään kaupungin virkamieheltä vastausta yhteenkään (viimeaikaiseen tilanteeseen liittyvää) sähköpostiin en edes kaupunkin johtajalta.


Miettikää miltä tuntuisi asua asunnossa joka uhataan siirtää tai sähköt katkaista kesken pakkasten eikä vaihtoehtoja tarjottaisi.



Asukkaita on jouduttu viemään kolme kertaa ambulanssilla sairaalaan
sydänpohjaisten stressioireiden takia

Helsingin henki lehdestä: 
Jussi Pajunen: Helsinki on avoin kaupunki. Se tarkoittaa suvaitsevaisuutta, yhteisöllisyyttä, luovuutta ja toiminnan läpinäkyvyyttä #openhelsinki  (???)

Kommenttinne kaupungin toiminnan suhteen voitte lähettää turo.saarinen@hel.fi


Ps. Helsingin kaupungin pitäisi itseasiassa tukea eikä rankaista asuntolaivaprojektiamme sillä se olisi mahdollistanut Helsingille hyvän kansainvälisen imagon (Travel Channel olisi tullut tekemään ohjelman laivastamme). Hanke myös tukee Suomalaista teknologiaa ja avaa uusia vientimahdollisuuksia, sillä laiva perustuu Suomalaisiin teknisiin innovaatioihin ja tuotteisiin. Asuntolaivurit pitävät hyvää huolta aluksistaan ja ympäristöstö jolloin he auttavat osaltaan myös paremman kaupunkikuvan luuomisessa.


Herttoniemen rannassa uppposi 20 m pitkä alus joka edustaa juuri parhaimmillaan kaupungin virkamiesten vastuutonta toimintaa. Eli vanhat riskialukset saavat olla mutta meidän ei?
Tämä alus upposi 28.2.2014 kivenheiton päässä meidän aluksesta


tarina jatkuu ......








2 comments:

  1. Tämä on ihan uskomatonta luettavaa. Yhteiskunnan pitäisi kannustaa ennakkoluulottomia, yrittäjähenkisiä ja innovatiivisia ihmisiä, joiden avulla pienen kansamme elinkeinorakennetta ja taloutta voisi saada tervehdytettyä. En voi kerta kaikkiaan käsittää, että virkamiehet näyttävät tekevän kaikkensa yritteliäisyyden ja innovatiivisuuden tappamiseksi.

    Ehdotus kansantalouden tasapainottamiseksi: Jarrumiehinä toimivat virkamiehet irtisanotaan, jolloin säästetään yhteiskunnan varoja ja samalla edistetään innovatiivisten yritysten kehittymistä. Tämä ansiosta työpaikat lisääntyvät, verotulot kasvavat, ilmapiiri piristyy, syntyy positiivinen kierre ja kansantalous tervehtyy.

    ReplyDelete
  2. Tervetuloa Suomeen nauttimaan lottopotista, kyllä kateus on kamalaa... Olen ollut onnekas ja asunut jo vuosia ulkomailla ja muutenkin kiertänyt muutakin kuin tahkoa...

    ReplyDelete