Rakennne perustuu sandwich toteutukseen jossa uloimpana on alumiini ja sisäpuolella vaneri sekä niiden väli täytetty polyuretaanilla. Tämän rakenteen ansiosta runko on erittäin luja, mutta silti kevyt. Vastaavan kokoinen teräsalus painaa 160 tonnia ja lasikuituinen 80 tonnia kun tällä toteutuksella kuivapaino on vain 40 tonnia.
Rakenne mahdollistaa erittäin hyvän lämpöeristyksen sekä kelluvuuden. Lämpöeristys vastaa passiivitalon normeja ja kelluvuuden ansiosta alus ei uppoa vaikka ruuma täytettäisiin vedellä. Ratkaisu estää myös kondenssiveden muodostumisen.
Rakenne on paljon kestämpi ja vahvempi kuin perinteiset rakenteet.
UUDET TEKNOLOGIAT
ULTRAÄÄNI-RUNKOSUOJAUS
Ultraäänen käyttö rungon suojaamiseen ilman myrkkymaaleja on uusi ratkaisu joka voi vähentää polttoaineen kulutusta jopa 30% ja pitää vesirajan alapuolisen alueen puhtaana.. Se myös ehkäisee näkin ja liman muodostumisen pohjaan. Toiminta perustuu siihen, että ultraääni estää näkin ravinteiden tarttumisen pohjaan.
SÄHKÖINEN ANODI
Perustuu eri metallien muodostaman sähköparin vastajännitteeseen jolloin epäjaloja sinnkianodeja ei tarvita. Tekniikkaa on käytetty jo pitkään mm. öljynporauslautoilla joilla sinkkien vaihtaminen ja huolto on erittäin kallista.
JÄÄN ESTO ILMPUMPULLA
Ilman pumppaaminen öljyttömällä kompressorilla alustan alle talvella pitää aluksen irti jäistä
RUNGON DESIGN
Rungon uuden muotoilun on tehnyt Hollantilainen insinööritoimista. Rakenne perustuu "kirveskeulaan" ja peräosan muotoiluun niin, että polttoainnen kulutus on merkittävästi pienempi kuin perinteisellä rakenteella. Perinteisesti keula työntää vettä kuna "kirveskeula" halkaisee veden kuin veitsi. Näin veden vastus pieneneen. Keulaan on integroitu myös pieni "pulppi" joka kompensoi aaltojen muodostumista sekä perä muotoiltu niin, että se estää kavitaation syntymisen. Myös potkurien eteen on tehty "tunnelit" jotka parantaa hyötysuhdetta.
Jään estoon tarkoitettujen ilmakompressorin käyttö ajon aikana vähentää rungon ja veden välistä kitkaa. Alus ikäänkuin liukuu ilmatyynyn päällä joka vähentää tutkimusten mukaan polttoaineen kulutusta.
jatkoa tulee..
Tuosta sähköisestä anodista oli käsittääkseni etua laitteiston omistajalle, mutta saattoi aiheuttaa ongelmia viereisille aluksille.
ReplyDelete